SOCIALIZATION

Monday, November 19, 2012

Apakah Kau Terima?

sekarang musim kendurik. musim orang bertunang, orang kawen. 




alhamdulillah. syukur sangat, aku masih dikurniakan nafas, hidup sampai hari ni untuk aku saksikan kegembiraan dan kebahagiaan manusia2 yang bergelar ahli keluarga, saudara mara dan sahabat handai. 

yeah. just now i was strolling along facebook and twitter. banyak, sangat banyak gambor kawen dan tunang aku tengok. indeed, marriage is one definite beauty. i couldn't help it but to 'like' and comment and congratulate. =)

as i was 'liking' and commenting... i noticed this one particular picture. . i had one good glance at it. and that one good glance i had - opened up my heart to share this here, with you.



sumber dan pemilik gambar ; Aji Yusop

dan ini kisah disebalik gambarnya...

"Siapa entah cabar aku suruh upload gambar pengantin yang takde pelamin kat rumah, yang majlis simple. 
Majlis ni berlaku semalam, very loving couple, majlis tiada pelamin, tiada meja makan beradap, tiada hiasan hebat hebat dalam bilik, hanya langsir dan cadar sahaja.  
Masa ni, pengantin baru sampai, ambil lauk sendiri, masuk makan di dalam rumah, di hadapan mereka adalah ayah pengantin perempuan yang kurang sihat memandangkan cuaca agak panas di luar rumah. 
Lauk pengantin sama je macam orang lain, ambil sendiri lauk. Gulai nangka, kerabu mangga, ikan goreng, sambal belacan. Tiada ayam masak merah, tiada daging masak hitam, jauh sekali udang sanggul." 
-Aji Yusop 
. . . . .

. . .


untuk beberapa ketika... aku termanggu. terkesima. terpegun. aku kagum. aku rasa .. gembira! ='D

Allah

bagi aku. gambar dan ceritanya tu adalah satu keindahan. keindahan hidup. yang cukup sukar kita nak tengok apatah lagi dapat di zaman sekarang.

betul... kalau kita nak jadi skeptikal (skeptic) , kita akan persoalkan macam2 tentang gambar tu. kita akan gali sedalam-dalamnya kisah dan perihal pasangan pengantin / suami isteri tu, kita akan korek tentang latar belakang mereka - keluarga, status, sosio-ekonomi, malahan demografi, dan sebagainya. 

tapi... cukuplah aku tinggalkan korang untuk menghayati gambar tu, serta bermain dengan semua persoalan yang timbul.

apa yang aku harap... buat korang yang berhasrat nak kawen, berhajat nak mendirikan rumah tangga, berhasrat nak berkeluarga... renunglah gambar ni dalam2. ambil pedoman . sesungguhnya kesederhanaan itulah yang dituntut dalam agama, dalam islam.

dan jangan putus harapan. masih ada yang sanggup dan mahu menerima - seadanya.


p.s.; membuatkan kita bertanya diri kita semula
apakah kita benar menerima?

seadanya?

3 comments:

SYAZWANI SAJIRI WAN said...

yup

terima~

seadanya...salute!!

Aesya Zealous said...

*berfikir sejenak*

Antara said...

@syazwani - alhamdulillah. ameeen!! semoga dipermudahkan. ^^

@aesya - jom sesama fikir jom. =)